Doplnok k podnetu na Generálnu prokuratúru SR

 

 

Asociácia spotrebiteľských
subjektov Slovenska
ul. 17. novembra č. 14
064 01 Stará Ľubovňa

 

Generálna prokuratúra
Slovenskej republiky
Štúrova ul. č. 2
812 85 Bratislava

 

 

Vec : Doplňujúce podanie vo veci VI/1 Gd 2009/03


    V našom podnete zo 17.1.2003, ktorý evidujete pod číslom VI/1 Gd 2009/03 okrem iného tvrdíme, že ÚRSO je povinný zriadiť si svoj publikačný prostriedok (napríklad vestník alebo spravodaj) a zverejňovať v ňom svoje právoplatné rozhodnutia vydané v správnom konaní, a tiež ostatné svoje rozhodnutia týkajúce sa štátnej regulácie v sieťových odvetviach, s výnimkou tých, ktoré sa podľa zákona uverejňujú v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Pretože určenie presného dátumu nadobudnutia účinnosti toho-ktorého regulačného rozhodnutia (jeho zverejnenia) nemôže byť predmetom dohadov či polemík a nemôže byť závislé len od momentálnej funkčnosti alebo nefunkčnosti internetovej stránky ÚRSO. Udalosti nasledujúce po podaní podnetu potvrdzujú naše odôvodnené obavy, že ÚRSO bude so svojou internetovou stránkou manipulovať a naďalej poškodzovať záujmy spotrebiteľov.
 
    Dňa 24.1.2003 boli na internetovej stránke www.urso.gov.sk zneprístupnené všetky cenové výmery pre dodávateľov tepla a oznámenie „Stránka sa nedá zobraziť“ figurovalo na tejto webovej stránke nepretržite až do 10.2.2003. Na ostatné časti www.urso.gov.sk bol počas celého tohto obdobia bezproblémový prístup. Napriek tomu, listom zo dňa 11.2.2003 podal hovorca ÚRSO Miroslav Lupták Asociácii spotrebiteľských subjektov Slovenska takéto vysvetlenie : „V piatok 24.1.2003 sa uskutočnil technický zásah – výmena poskytovateľa internetu pre CELÚ SIEŤ GOVNET, v dôsledku čoho mohlo dôjsť k ťažkostiam pri pripájaní sa na webovú stránku ktoréhokoľvek úradu pripojeného na GOVNET (a teda nielen úradu pre reguláciu sieťových odvetví). V žiadnom okamihu však nedošlo k znefunkčneniu webovej stránky ÚRSO. Problémy so spojením ste mali z toho dôvodu, že Váš poskytovateľ internetového pripojenia mal zrejme staré (neplatné) informácie o adresách serverov GOVNET-u (DNS záznamy). Tieto neplatné informácie sú aicky nahrádzané novými počas prevádzky internetu, avšak v období medzi zmenou adresy a aktualizáciou DNS záznamov vždy uplynie určitý čas. Toto je štandardný postup v internete. Tento obmedzený stav v sieti GOVNET však trval iba dva dni a odvtedy je sieť GOVNET plne funkčná. Dovoľujem si Vás upozorniť, aby ste nás neupodozrevali zo zablokovania našej internetovej stránky, ale požiadali Vášho správcu siete o nápravu. Včera 10.2.2003 sme overovali spojenie s Vaším poskytovateľom internetu „STONLINE“, ktorý nemá problémy s návštevou našej webovej stránky. Svedčí o tom aj skutočnosť, že každú hodinu máme na našej webovej stránke pripojených približne 40 vonkajších užívateľov. Odporúčame Vám, aby ste hľadali chybu vo Vašom osobnom internetovom pripojení.“ Na základnú otázku, prečo viac ako dva týždne nefungoval na webovej stránke ÚRSO práve len a len hypertextový odkaz http://www.urso.gov.sk/cgi-bin/cv_vyber_go.pl?oblast=teplo&od_de=1&od_me=0&od_ro=2002&do_de =31&do_me=11&do_ro=2003&lokalita=*&firma=* hovorca vôbec neodpovedal.
 
    Ako tvrdíme vo svojom podnete, nijaké rozhodnutie o maximálnej cene tepla nemôže nadobudnúť platnosť ani účinnosť skôr, ako bolo zverejnené. Po počiatočnom odmietaní tohto tvrdenia, ktoré sa opiera o viaceré nálezy Ústavného súdu SR, prestal ÚRSO toto tvrdenie spochybňovať a sústredil sa na zahmlievanie dátumov účinnosti jednotlivých svojich cenových výmerov. Kým spočiatku vo svojich cenových výmeroch deklaroval konkrétne dátumy účinnosti (napr. v rozhodnutí č. 0009/2003/03 s dátumom vyhotovenia 14.1.2003, otvorene deklaroval spätnú účinnosť – čiže retroaktivitu tohto rozhodnutia od 1.1.2003), v poslednom období nijaké konkrétne dátumy účinnosti vo svojich rozhodnutiach neuvádza. Namiesto toho začal používať univerzálnu klauzulu „Toto rozhodnutie je účinné dňom vydania“ (napr. rozhodnutie č. 0171/2003/03 s dátumom vyhotovenia 7.2.2003). Problém je v tom, že dátum zverejnenia (teda skutočný dátum nadobudnutia účinnosti novej – zvýšenej maximálnej ceny tepla) je pre bežného spotrebiteľa naďalej nedostupný a všetky aktivity ÚRSO smerujú k tomu, aby sa spotrebiteľ o nezákonnej retrokativite jeho cenových výmerov nedozvedel.
 
    Praktiky používané Úradom pre reguláciu sieťových odvetví, ktoré sťažujú, alebo dokonca znemožňujú spotrebiteľom prístup k informáciam, ktoré sú dôležité pre posúdenie ich platobných povinností vo vzťahu k správcom bytových domov, sú rozmanité. Patria k ním aj ťažko odhaliteľné chyby v rozhodnutiach, ktoré sú na www.urso.gov.sk sprístupnené. Napríklad spotrebitelia odoberajúci teplo od regulovaného subjektu BEZ TRANSFOMÁTORY, a. s. Bratislava svojho dodávateľa v prehľade vydaných cenových výmerov pod názvom BEZ TRANSFORMÁTORY len tak ľahko nenájdu. ÚRSO síce rozhodnutie záväzné pre tohto dodávateľa vydal (rozhodnutie č. 0009/2003/03 zo dňa 14.1.2003), ale toto rozhodnutie je skryté pod subjektom „BIOMASA“ so sídlom na neexistujúcej adrese : Republiky 1, 010 01 Bratislava.
 
    Niektoré predtým sprístupnené rozhodnutia z internetovej stránky www.urso.gov.sk dočasne alebo natrvalo miznú. Napríklad dňa 22.1.2003 zmizlo z webovej stránky rozhodnutie č. 0231/2002/03. Dňa 12.2.2003 zmizlo z webovej stránky až 9 rozhodnutí (č. 0282/2002/03 až 0289/2002/03 a 0302/2002/03). Rozhodnutie č. 0074/2003/03 (Termokomplex, s.r.o. Krompachy) je síce na webovej stránke umiestnené, ale dodnes nebolo možné doň nahliadnuť (nemožno ho tzv. otvoriť).


V Starej Ľubovni 20.2.2003

 

Mgr. Božena Stašenková
prezidentka asociácie