Asociácia spotrebiteľských
subjektov Slovenska
ul. 17. novembra č. 14
064 01 Stará Ľubovňa
Generálna prokuratúra
Slovenskej republiky
Štúrova ul. č. 2
812 85 Bratislava
Vec : Doplňujúce podanie vo
veci VI/1 Gd 2009/03
V našom podnete zo 17.1.2003, ktorý evidujete pod číslom VI/1
Gd 2009/03 okrem iného tvrdíme, že ÚRSO je povinný
zriadiť si svoj publikačný prostriedok (napríklad
vestník alebo spravodaj) a zverejňovať v ňom svoje
právoplatné rozhodnutia vydané v správnom konaní, a tiež
ostatné svoje rozhodnutia týkajúce sa štátnej regulácie v
sieťových odvetviach, s výnimkou tých, ktoré sa podľa zákona
uverejňujú v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Pretože
určenie presného dátumu nadobudnutia účinnosti toho-ktorého
regulačného rozhodnutia (jeho zverejnenia) nemôže byť
predmetom dohadov či polemík a nemôže byť závislé len od
momentálnej funkčnosti alebo nefunkčnosti internetovej
stránky ÚRSO. Udalosti nasledujúce po podaní podnetu
potvrdzujú naše odôvodnené obavy, že ÚRSO bude so svojou
internetovou stránkou manipulovať a naďalej poškodzovať
záujmy spotrebiteľov.
Dňa 24.1.2003 boli na internetovej stránke
www.urso.gov.sk zneprístupnené všetky cenové výmery
pre dodávateľov tepla a oznámenie „Stránka sa nedá
zobraziť“ figurovalo na tejto webovej stránke
nepretržite až do 10.2.2003. Na ostatné časti
www.urso.gov.sk bol počas celého tohto obdobia
bezproblémový prístup. Napriek tomu, listom zo dňa
11.2.2003 podal hovorca ÚRSO Miroslav Lupták Asociácii
spotrebiteľských subjektov Slovenska takéto vysvetlenie :
„V piatok 24.1.2003 sa uskutočnil technický zásah – výmena
poskytovateľa internetu pre CELÚ SIEŤ GOVNET, v dôsledku
čoho mohlo dôjsť k ťažkostiam pri pripájaní sa na webovú
stránku ktoréhokoľvek úradu pripojeného na GOVNET (a teda
nielen úradu pre reguláciu sieťových odvetví). V žiadnom
okamihu však nedošlo k znefunkčneniu webovej stránky ÚRSO.
Problémy so spojením ste mali z toho dôvodu, že Váš
poskytovateľ internetového pripojenia mal zrejme staré
(neplatné) informácie o adresách serverov GOVNET-u (DNS
záznamy). Tieto neplatné informácie sú aicky
nahrádzané novými počas prevádzky internetu, avšak v období
medzi zmenou adresy a aktualizáciou DNS záznamov vždy
uplynie určitý čas. Toto je štandardný postup v internete.
Tento obmedzený stav v sieti GOVNET však trval iba dva dni a
odvtedy je sieť GOVNET plne funkčná. Dovoľujem si Vás
upozorniť, aby ste nás neupodozrevali zo zablokovania našej
internetovej stránky, ale požiadali Vášho správcu siete o
nápravu. Včera 10.2.2003 sme overovali spojenie s Vaším
poskytovateľom internetu „STONLINE“, ktorý nemá problémy s
návštevou našej webovej stránky. Svedčí o tom aj skutočnosť,
že každú hodinu máme na našej webovej stránke pripojených
približne 40 vonkajších užívateľov. Odporúčame Vám, aby ste
hľadali chybu vo Vašom osobnom internetovom pripojení.“
Na základnú otázku, prečo viac ako dva týždne
nefungoval na webovej stránke ÚRSO práve len a len
hypertextový odkaz
http://www.urso.gov.sk/cgi-bin/cv_vyber_go.pl?oblast=teplo&od_de=1&od_me=0&od_ro=2002&do_de
=31&do_me=11&do_ro=2003&lokalita=*&firma=* hovorca vôbec
neodpovedal.
Ako tvrdíme vo svojom podnete, nijaké rozhodnutie o
maximálnej cene tepla nemôže nadobudnúť platnosť ani
účinnosť skôr, ako bolo zverejnené. Po počiatočnom
odmietaní tohto tvrdenia, ktoré sa opiera o viaceré nálezy
Ústavného súdu SR, prestal ÚRSO toto tvrdenie spochybňovať a
sústredil sa na zahmlievanie dátumov účinnosti jednotlivých
svojich cenových výmerov. Kým spočiatku vo svojich cenových
výmeroch deklaroval konkrétne dátumy účinnosti (napr. v
rozhodnutí č. 0009/2003/03 s dátumom vyhotovenia 14.1.2003,
otvorene deklaroval spätnú účinnosť – čiže retroaktivitu
tohto rozhodnutia od 1.1.2003), v poslednom období
nijaké konkrétne dátumy účinnosti vo svojich rozhodnutiach
neuvádza. Namiesto toho začal používať univerzálnu klauzulu
„Toto rozhodnutie je účinné dňom vydania“ (napr.
rozhodnutie č. 0171/2003/03 s dátumom vyhotovenia 7.2.2003).
Problém je v tom, že dátum zverejnenia (teda skutočný
dátum nadobudnutia účinnosti novej – zvýšenej maximálnej
ceny tepla) je pre bežného spotrebiteľa naďalej
nedostupný a všetky aktivity ÚRSO smerujú k tomu, aby sa
spotrebiteľ o nezákonnej retrokativite jeho cenových výmerov
nedozvedel.
Praktiky používané Úradom pre reguláciu sieťových odvetví,
ktoré sťažujú, alebo dokonca znemožňujú spotrebiteľom
prístup k informáciam, ktoré sú dôležité pre posúdenie ich
platobných povinností vo vzťahu k správcom bytových domov,
sú rozmanité. Patria k ním aj ťažko odhaliteľné chyby v
rozhodnutiach, ktoré sú na www.urso.gov.sk sprístupnené.
Napríklad spotrebitelia odoberajúci teplo od regulovaného
subjektu BEZ TRANSFOMÁTORY, a. s. Bratislava svojho
dodávateľa v prehľade vydaných cenových výmerov pod názvom
BEZ TRANSFORMÁTORY len tak ľahko nenájdu. ÚRSO síce
rozhodnutie záväzné pre tohto dodávateľa vydal
(rozhodnutie č. 0009/2003/03 zo dňa 14.1.2003), ale toto
rozhodnutie je skryté pod subjektom „BIOMASA“
so sídlom na neexistujúcej adrese : Republiky 1, 010 01
Bratislava.
Niektoré predtým sprístupnené rozhodnutia z internetovej
stránky www.urso.gov.sk dočasne alebo natrvalo miznú.
Napríklad dňa 22.1.2003 zmizlo z webovej stránky rozhodnutie
č. 0231/2002/03. Dňa 12.2.2003 zmizlo z webovej stránky až 9
rozhodnutí (č. 0282/2002/03 až 0289/2002/03 a
0302/2002/03). Rozhodnutie č. 0074/2003/03
(Termokomplex, s.r.o. Krompachy) je síce na webovej
stránke umiestnené, ale dodnes nebolo možné doň nahliadnuť
(nemožno ho tzv. otvoriť).
V Starej Ľubovni 20.2.2003
Mgr. Božena Stašenková
prezidentka asociácie
|