Hra s meračmi tepla
Držiteľ licencie na rozvod energie (elektriny, plynu,
tepla a teplej úžitkovej vody) je povinný „oznámiť
včas odberateľovi výmenu zariadení na meranie energie a na
výmenu ho prizvať“ (§ 9 ods. 12 písm. e/ zákona č. 70/1998
Z.z. o energetike). Štátna energetická inšpekcia môže za
porušenie tejto povinnosti uložiť právnickej osobe pokutu až
do výšky 100 tisíc Sk. Koľko pokút už bolo dodávateľom za
porušenie tejto zákonnej povinnosti uložených ? Dodržiavajú
dodávatelia svoju oznamovaciu povinnosť, alebo je to skôr
tak, že štátny dozor (ŠEI) o nedodržiavaní tejto
oznamovacej povinnosti akože nič nevie a priestory, v
ktorých sa zariadenia na meranie energie nachádzajú, patria
naďalej medzi najprísnejšie strážené priestory dodávateľa ?
Svoj podiel na tomto nežiaducom stave majú aj odberatelia
tepla a TÚV (spoločenstvá vlastníkov, bytové družstvá),
ktorí často o svojom práve byť prítomný pri výmene
určeného meradla a potvrdzovať údaje na starom a novom
meradle ani nevedia (pozri tiež § 34 ods. 2 písm. d/
zákona o energetike).
Problémom je aj absencia špeciálnej právnej úpravy ohľadne
práva odberateľov (bytových družstiev, spoločenstviev)
byť prítomný aj pri pravidelných mesačných odpočtoch
určených meradiel a najmä pri koncoročných odpočtoch, od
ktorých sa odvíjajú všetky ročné vyúčtovania nákladov na
dodávku tepla a teplej úžitkovej vody. Kým pri kúpe banánov
alebo zemiakov má kupujíci právo, aby bol tovar odvážený
priamo pred jeho očami, pri kúpe TÚV je toto právo
kupujúcemu odopierané. Je to v príkrom rozpore nielen s
dobrými mravmi, ale aj so zásadami poctivého obchodného
styku.
Výkon práva, ktorý je v rozpore so zásadami poctivého
obchodného styku, nepožíva právnu ochranu. O tejto vete
nemožno diskutovať, pretože ide o presný citát § 265
Obchodného zákonníka. A účtovanie dodávok TÚV podľa meradla,
ku ktorého odpočtom dodávateľ odberateľa nepripustí, určite
nie je v súlade so zásadami poctivého obchodného styku.
Citované ustanovenie Obchodného zákonníka bolo schválené
najmä preto, aby zamedzilo konaniam, ktoré smerujú k
podstatnému narušeniu formálnej rovnosti strán.
Ak sa úradníci domnievajú, že odberateľ nemá právo
zúčastňovať sa pri pravidelných mesačných odpočtoch, pretože
niet špeciálnej právnej úpravy, treba sa ich opýtať, prečo
na túto špeciálnu právnu úpravu pri príprave zákona o
regulácii v sieťových odvetviach zabudli a prečo túto právnu
medzeru nevyplnia vykonávacou vyhláškou. Je to náhoda, že na
povinnosť priameho odberateľa tepla „umožniť dodávateľovi
tepla prístup k určenému meradlu“ úradníci pri príprave
zákona (§ 32 ods. 2 písm. c/ zák. č. 70/1998 Z.z.)
nezabudli ? Keby dodávatelia odberateľom v odpočtov
„svojich“ meradiel nebránili, ubudlo by množstvo
nedorozumení, ktoré spôsobujú tzv. trináste faktúry, podľa
ktorých decembrové náklady na dodávku tepla a teplej
úžitkovej vody „záhadne“ vyskakujú do závratných
výšok. Štátnych úradníkov však takéto „záhady“
spravidla nezaujímajú.
Svoj odmietavý postoj k právu priamych odberateľov tepla a
TÚV zúčastňovať sa pri pravidelných mesačných odpočtoch a
najmä pri koncoročných odpočtoch meračov tepla i meračov
vody v CZT, odôvodňujú dodávatelia poukazovaním na
bezpečnostné predpisy. Zvlášť komicky pôsobia tí
dodávatelia, ktorí síce nikdy nijakému priamemu odberateľovi
účasť pri pravidelnom mesačnom odpočte meračov neumožnili
(s poukazom na bezpečnostné predpisy), ale napriek tomu
usporadúvajú pre verejnosť dni otvorených dverí – aby
sa pochválili, čo všetko pre konečných spotrebiteľov tepla a
TÚV za posledné obdobie v CZT urobili.
Hra s číselnými kódmi
Niektorí sa domnievajú, že poškodzovaniu spotrebiteľov v
oblasti dodávok TÚV možno zamedziť regulovaním cien TÚV.
Podľa nich, štát by mal určovať nielen maximálne ceny
vodného, maximálne ceny stočného, maximálne ceny tepla na
vykurovanie, ale aj maximálne ceny teplej úžitkovej vody a
to tak, že by určoval maximálnu cenu za 1 meter kubický TÚV.
Odporcovia tejto myšlienky tvrdia, že štát nemôže regulovať
ceny TÚV preto, lebo TÚV nie je tovarom. Tovarom alebo
službou môže byť podľa nich len to, čomu štát pridelil
vlastný číselný kód a TÚV svoj vlastný číselný kód
pridelený nemá.
Číselné kódy prideľuje všetkým tovarom a službám (teda aj
tým s regulovanými cenami) Štatistický úrad Slovenskej
republiky. Predchodcovia terajšieho štatistického úradu už
dávnejšie (vyhláškou č. 160/1988 Zb.) pridelili
pitnej a úžitkovej vode číselné kódy 0821 a 2, vode
odvedenej z domácností číselné kódy 0823 a 4 a tepelnej
energii pre domácnosti (teplu na vykurovanie a prípravu
teplej vody) číselný kód 116. Najpikantnejšie na tejto
hre s číselnými kódmi je, že dňom 1.1.2003 nadobudla
účinnosť nová vyhláška Štatistického úradu SR č. 632/2002
Z.z., podľa ktorej tepelná energia pre domácnosti nemá
pridelený nijaký kód (dodávke pary a teplej vody bol
pridelený kód 40.3; úprave a distribúcii vody bol pridelený
kód 41.0). Znamená to snáď, že tepelná energia pre
domácnosti (teplo na vykurovanie) prestala byť v roku
2003 tovarom a štát už nebude určovať jej maximálne ceny ?
Slovenská republika je viazaná Medzinárodným dohovorom o
harmonizovanom systéme opisu a číselného označovania tovaru,
ktorý bol uzatvorený 14.6.1983 v Bruseli (vyhl. č.
160/1988 Zb.) a žiadne ustanovenie tohto dohovoru
nebráni zmluvným stranám vytvoriť si vo svojich tarifných
alebo štatistických nomenklatúrach podrobnejšie členenie
tovaru, než je uvedené v harmonizovanom systéme, za
predpokladu, že sa toto podrobnejšie členenie pripojí a
zaradí pod šesťmiestnym číselným označením uvedeným v
prílohe tohto dohovoru (pozri čl. 3 Dohovoru).
Podstata problému zrejme nespočíva v tom, že niektoré tovary
a služby nemajú pridelený svoj vlastný číselný kód
(napríklad Baccardi koktail) a iné ho síce pridelený
majú, ale praktické využitie týchto číselných kódov je
diskutabilné (napr. nejedlý živočíšny odpad s číselným
kódom 15.11.4, alebo služby týkajúce sa telesnej pohody s
číselným kódom 93.04). Podstata problému spočíva v tom,
že priestor na manipulovanie s cenami za TÚV je príliš
veľký a treba ho radikálne zmenšiť. A to čo najskôr, a
bez neplodných diskusií o tom, či je alebo nie teplá
úžitková voda tovarom. |