Podvody alebo omyly ?
*
Prax zavedená Úradom pre reguláciu sieťových odvetví, ktorá sťažuje, alebo dokonca znemožňuje spotrebiteľom prístup k informáciam, dôležitým pre posúdenie ich platobných povinností vo vzťahu k správcom bytových domov, je rozmanitá. Vyskytujú sa aj ťažko odhaliteľné chyby v rozhodnutiach, ktoré sú na www.urs.gov.sk sprístupnené. Napríklad spotrebitelia odoberajúci teplo od regulovaného subjektu BEZ TRANSFOMÁTORY, a. s. Bratislava nemohli do 24.2.2003 svojho dodávateľa v prehľade vydaných cenových výmerov pod názvom BEZ TRANSFORMÁTORY vôbec nájsť. ÚRSO síce rozhodnutie záväzné pre tohto dodávateľa vydal (rozhodnutie č. 0009/2003/03 zo dňa 14.1.2003), ale toto rozhodnutie bolo skryté pod subjektom „BIOMASA“ so sídlom na neexistujúcej adrese : Republiky 1, 010 01 Bratislava. Tento omyl ÚRSO napravil dňa 24.2.2003.
*
Nijaké rozhodnutie o maximálnej cene tepla nemôže nadobudnúť platnosť ani účinnosť skôr, ako bolo zverejnené. Po počiatočnom odmietaní tohto tvrdenia, ktoré sa opiera o viaceré nálezy Ústavného súdu SR, prestal ÚRSO toto tvrdenie spochybňovať a sústredil sa na zahmlievanie dátumov zverejnenia jednotlivých svojich cenových výmerov. Kým spočiatku vo svojich cenových výmeroch deklaroval konkrétne dátumy účinnosti (napr. v rozhodnutí č. 0009/2003/03 s dátumom vyhotovenia 14.1.2003, otvorene deklaroval spätnú účinnosť – retroaktivitu tohto rozhodnutia od 1.1.2003), v poslednom období nijaké konkrétne dátumy účinnosti vo svojich rozhodnutiach neuvádza. Namiesto toho používa univerzálnu klauzulu „Toto rozhodnutie je účinné dňom vydania“ (napr. rozhodnutie č. 0171/2003/03 s dátumom vyhotovenia 7.2.2003). Jediný problém je v tom, že skutočný dátum zverejnenia (teda skutočný dátum nadobudnutia účinnosti novej – zvýšenej maximálnej ceny tepla) je pre bežného spotrebiteľa nedostupný a všetky kroky ÚRSO smerujú k tomu, aby sa spotrebiteľ o nezákonnej retrokativite jeho cenových výmerov nedozvedel.
*
ÚRSO tvrdí, že preukázateľné a nespochybniteľné ekonomicky oprávnené náklady, ktoré môže regulovaný subjekt za dodané teplo fakturovať od 1.1.2003 na základe Rozhodnutia č. 715/2002 Z.z., tvoria zhruba 60 až 65 percent z celkových ekonomicky oprávnených nákladov. Riaditeľ odboru ekonomických analýz Ing. Karol Dvorák neskôr spresnil, že ÚRSO stanovil zatiaľ hranice pre zálohy na kúrenie na úrovni 60 až 65 percent tzv. skutočnej ceny (SME 14.2.2003). Problém je v tom, že pojem „skutočná cena“ nie je v našom právnom poriadku definovaný a každý si ho môže vykladať tak, ako mu to vyhovuje. Skutočnú cenu tepla dodaného v priebehu roku 2003, môže totiž dodávateľ zistiť najskôr v januári 2004. Ing. Karol Dvorák by mal spotrebiteľskej verejnosti i dodávateľom tepla vysvetliť, čo pokladá za tzv. skutočnú cenu tepla – teda z akého základu sa uvedených 60 až 65 podľa jeho názoru vypočítava. Alebo by mal otvorene priznať, že ide len o jeho súkromný a ničím nepodložený názor.
*
Dňa 24.1.2003 boli na internetovej stránke www.urso.gov.sk zneprístupnené všetky cenové výmery pre dodávateľov tepla a oznámenie „Stránka sa nedá zobraziť“ figurovalo na tejto webovej stránke nepretržite až do 10.2.2003. Na ostatné časti www.urso.gov.sk bol počas celého tohto obdobia bezproblémový prístup. Napriek tomu, listom zo dňa 11.2.2003 podal hovorca ÚRSO Miroslav Lupták Asociácii spotrebiteľských subjektov Slovenska takéto vysvetlenie : „V piatok 24.1.2003 sa uskutočnil technický zásah – výmena poskytovateľa internetu pre CELÚ SIEŤ GOVNET, v dôsledku čoho mohlo dôjsť k ťažkostiam pri pripájaní sa na webovú stránku ktoréhokoľvek úradu pripojeného na GOVNET (a teda nielen úradu pre reguláciu sieťových odvetví). V žiadnom okamihu však nedošlo k znefunkčneniu webovej stránky ÚRSO. Problémy so spojením ste mali z toho dôvodu, že Váš poskytovateľ internetového pripojenia mal zrejme staré (neplatné) informácie o adresách serverov GOVNET-u (DNS záznamy). Tieto neplatné informácie sú aicky nahrádzané novými počas prevádzky internetu, avšak v období medzi zmenou adresy a aktualizáciou DNS záznamov vždy uplynie určitý čas. Toto je štandardný postup v internete. Tento obmedzený stav v sieti GOVNET však trval iba dva dni a odvtedy je sieť GOVNET plne funkčná. Dovoľujem si Vás upozorniť, aby ste nás neupodozrevali zo zablokovania našej internetovej stránky, ale požiadali Vášho správcu siete o nápravu. Včera 10.2.2003 sme overovali spojenie s Vaším poskytovateľom internetu „STONLINE“, ktorý nemá problémy s návštevou našej webovej stránky. Svedčí o tom aj skutočnosť, že každú hodinu máme na našej webovej stránke pripojených približne 40 vonkajších užívateľov. Odporúčame Vám, aby ste hľadali chybu vo Vašom osobnom internetovom pripojení.“ Na základnú otázku, prečo viac ako dva týždne nefungoval na webovej stránke ÚRSO práve len a len hypertextový odkaz http://www.urso.gov.sk/cgi-bin/cv_vyber_go.pl?oblast=teplo&od_de=1&od_ me=0&od_ro=2002&do_de=31&do_me=11&do_ro=2003&lokalita=*&firma=* hovorca vôbec neodpovedal.
Dňa 14.2.2003 vyšiel v SME článok, v ktorom ÚRSO
tvrdí, že „vydal dodnes 420 cenových výmerov a zostáva mu
vydať ešte 180“. Pritom v dňoch 13. až 17.2.2003 bolo na
webovej stránke ÚRSO sprístupnených iba 380 rozhodnutí. Ide
len o neschopnosť úradníkov spočítať necelé štyri stovky
svojich rozhodnutí, alebo o hru s číslami, ktorej cieľom je
zakamuflovať svoju neschopnosť včas vydať potrebný
počet rozhodnutí ? |