Zástupcovia SPP, a.s. nás často presviedčajú o tom, že pre
nich je výhodnejšie dodávať zemný plyn menšiemu počtu
odberateľov, pretože čím menej je odberných miest a
plynových potrubí, tým nižšie sú náklady na ich prevádzku a
údržbu. Na jednej strane zdôrazňujú neprípustnosť tzv.
krížových dotácií a na druhej strane zamlčiavajú, že výnosy
z predaného zemného plynu nie sú určené na prevádzku, opravy
a údržbu plynových sietí. Na tento účel sú určené tzv. stále
mesačné platby, ktoré platia odberatelia zemného plynu podľa
toho, do ktorej odberateľskej kategórie sú zaradení.
Aj bez odbornej analýzy musí byť každému jasné, že dodávateľ,
ktorý pri výrobe a rozvode tepla a teplej úžitkovej vody
vykazuje na trase medzi miestom výroby a miestom spotreby
vysoké straty, spáli podstatne viac zemného plynu ako ten,
kto si teplo a TÚV vyrába v bezprostrednej blízkosti miesta
spotreby, alebo priamo vo svojej domácnosti. Plynári na
nežiaducom vykurovaní verejných priestranstiev celkom slušne
profitujú a bolo by naivné očakávať od nich, že budú
propagovať individálne vykurovanie, pri ktorom k takémuto
plytvaniu nedochádza. Plynári dobre vedia, že ich príjmy na
domácom trhu závisia aj od toho, ako sa im podarí presvedčiť
drobných odberateľov (najmä domácnosti) o tom, že
dodávky tepla a TÚV z centrálnych zdojov sú
„najlacnejšie“.
Podnikateľská axióma „čím vyšší obrat – tým vyšší zisk“
má všeobecnú platnosť a preto ani plynárom nemožno
zazlievať, že vystupujú na verejnosti tak, aby to neohrozilo
ich obchodné záujmy. Ide len o to, ktoré obchodné záujmy
plynárov sú v súlade s energetickou politikou štátu, ktoré
energetickej politike štátu odporujú a ako sa energetická
politika štátu presadzuje v praxi. Medzi prvoradé záujmy
štátu v oblasti sieťových odvetví patrí podľa dôvodovej
správy k zákonu č. 276/2001 Z.z. „presadenie úsporných
opatrení v hospodárstve krajiny“ a presadzovateľom
týchto úsporných opatrení by mal byť v oblasti sieťových
odvetví novozriadený Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. |